2015 camper zomervakantie - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Michelle Burema - WaarBenJij.nu 2015 camper zomervakantie - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Michelle Burema - WaarBenJij.nu

2015 camper zomervakantie

Door: Michelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle

07 Juli 2015 | Tsjechische Republiek, Praag

4 juli toegeleefd naar de vertrekdatum en daar verlaten we dan Voorschoten!
8 uur vertrek is ook (even voor 8 uur) vertrek. Geen last van de tour de France rondom Utrecht. Via Arnhem, dortmund naar Kassel. Bijna geen oponthoud. Wel erg warm. In camping de Katzenkopf een mooi plekje onder de bomen, luifel uit en gaan zwemmen, want daarom hebben we deze camping gekozen. Om beurten vallen we in slaap. De thermometer geeft 40 graden, maar volgens Gerard kan dat niet. Over Sommerach ligt een zeldzaam hoge lucht gebied en iedereen ligt in zij eigen schaduw te smelten.
5 juli vroeg in de ochtend waaide het wat en wees de thermometer 'slechts' 28 graden aan. We genieten van de lekkere broodjes bij matige temperatu re n. Behalve lezen en slapen zwemmen we, maar kunnen niets actiefs ondernemen. We eten op het plein in het dorp, waar de dorpsjeugd de fontein gebruikt om af te koelen.
Als wij naar huis lopen zien we wat donderwolken naderen. Na een beetje bliksem hier en daar , neemt het onweer plots de hele hemel over. Prachtig vuurwerk, maar dan anders.. We besluiten de luifel in te draaien, want misschien gaat het straks wel waaien... Dit hadden we net gedacht toen er een enorme windvlaag de camping overspoelde, heel snel sloten we het dakluik en de ramen. Nog voordat we de deur van de camper dicht hadden waaiden de takken en bladeren al naar binnen! Direct daarna begon het te hagelen en waaide alles wat niet vast zat horizontaal over de camping. Direct viel te temteratuur van 34 naar 21 graden. Dit duurde ongeveer 20 minuten. Daarna kwam iedereen zijn schuilplek uit om de schade op te nemen.
6 juli maandag De volgende ochtend liepen mensen nog schoenen te zoeken, anderen waren te laat geweest met het sluiten van de ramen en deze waren afgebroken. Er was een vouwtent die geheel dubbel was geknakt en er waren ook de nodige bomen te betreuren. Het voordeel was wel, dat met 26 graden een actiever vakantie leven mogelijk gemaakt werd. Wij pakten de fietsen en reden rond het Weininsel via Nordheim naar Volkach. Dit laatste is een mooi en gezellig dorpje. De omgeving zou zo in de Moezel passen, glooiende wijnvelden langs de meanderende rivier.
In de middag even op de kaarten gekeken om de tocht van morgen richting Praag voor te bereiden.
7 juli dinsdag Weer een heel warme dag. We haalden proviand in Volkach bij de Aldi! Eigenlijk heb je met dit weer alleen zin om te drinken. De tomtom had even moeite de grote weg naar Nurnberg te vinden, maar zo zagen wij nog wat van het lieflijke landschap. Bij Nurnberg een beetje last van de verwachtte file, maar gelukkig reed het snel weer door. Wij planden Karlstejn te bezoeken...Een groot kasteel boven op de berg. Toen Gerard de weg inreed, dacht ik een bord te zien: 07.00 - 19.00 met wat wandelende figuren. Echter was het kasteel door ook aangegeven en geen andere indicatie voor een parkeerplaats, ach, wij buitenlanders in Tjechie... Aan het einde van de weg nog steeds geen indicatie voor een P. Wat doe je dan? Je parkeert keurig langs de stoep. Wij op zoek naar drinken en een slaatje. Net bediend op het terras zag ik een indrukwekkende politie auto voorbij rijden. Gerard zei, zal ik toch even gaan kijken. Nou, dat scheelde een hoge boete en we kregen 10 min om ons te verwijderen. Inmiddels was ons al gebleken dat er meer mensen geen borden hadden gezien, dus het werd druk. Een vriendelijk meisje buiten een restaurant gaf aan dat oom wij hier NIET mochten rijden. Bij temeraturen tegen de 40 graden kunnen ssommige dingen je niet meer schelen. Ze zei dan ook: als u hier al maar rechtdoor rijdt dan komt u richting Praag uit. Dank, dag kasteel, het mocht niet zo zijn...
De tomtom gaf ons toch nog wat avontuur op wegen die voor het laatst in 1910 waren geasfalteerd! Op naar de camping dan maar. Dat mocht ook niet lukken, een paar keer heen en weer reden op zoek naar het juiste huisnummer, vroegen wij hulp. Niet iedereen spreekt Duits of Engels, maar wij begrepen het wel: Sunny camp kaput! Ok, dan maar naar de camping waar we vorig jaar ook waren, goed openbaar vervoer naar de stad. Echter we moesten bij deze hitte nog wel even de stad door. En als je dan eindeloos voor stoplichten staat, krijgt die arme motor het ook heel warm, dus moet de verwarming aan, om erger te voorkomen....pffff. Afijn, camping gevonden, mooie plek en heel veel drinken. Nu is het bijna 22.00 uur en ik voel een zuchtje wind. Morgen in Praag, hoop ik ook...

• 08 Juli 2015 - 07:59

Bea:

Hallo Chelle en Gerard,
    Leuk om jullie verslag te lezen. Veel plezier en vooral rustig aan bij deze temperaturen.
    Bea

• 12 Juli 2015 - 17:33

Tineke De Wit:

Lieve mensen,
    Wat leuk om jullie verslag te lezen. Ik ben erg benieuwd hoe jullie Praag vinden.
    Ik ben daar zelf jaren geleden geweest en ik vond dat er mooie en interessante gebouwen
    en bezienswaardigheden waren. Gaan jullie door met het reisverslag?
    Groetjes en liefs, Tineke.