Een mooie ontmoeting in Praag - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Michelle Burema - WaarBenJij.nu Een mooie ontmoeting in Praag - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Michelle Burema - WaarBenJij.nu

Een mooie ontmoeting in Praag

Door: Michelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle

17 Juli 2015 | Tsjechische Republiek, Praag

8 juli We pakten wat spullen in een sporttas en namen de bus en de metro naar Praag. Vorige keer in 1994 hebben we geen metro genomen in ik wist niet dat de treinen zo diep liepen! Bij het Karlovo plein gauw het Sheraton gevonden, daar de tas achter gelaten (dag tas, tot vanavond) en de metro naar de joodse wijk. Genoten van koffie met een Tjechische lekkernij en daarna de Pinka synagoge bezocht. 80.000 namen, in de communisctische tijd verwijderd en later allemaal met de hand weer aangebracht. De begraafplaats ( 7 lagen diep, iedere keer als het vol is komt er een nieuwe laag aarde op). Terwijl ik dit schrijf, heb ik het gevoel dat ik hiervan al verslag heb gedaan, maar ik kan het niet terug vinden. Via de begraafplaats komen wij in het museum voor gebruiken. Het gaat voornamelijk over begraven. Hiernaast is nog de Klaus synagoge. Mooie dingen tentoongesteld, maar niet meer in gebruik als synagoge. Hierna lopen we naar de Karlsbrucke. Hier is veel meer rotzooi dan zo een mooie brug waardig is. Je kunt door de kunstenaars de brug niet meer zien. Op een pleintje aan de overkant even gepauzeerd en wat gegeten. Daarna naar het Kamden muzeum. Dit is opgezet door een soort Kroller-Muller echtpaar. De familie Mladek, zij hebben de oude watermolen langs de Moldau omgebouwd tot museum voor kunst uit midden en oost europa. Het was leuk om te zien. Ook grappis was te constateren dat er hi er verborgen werkloosheid wordt opgelost, door op iedere etage een mevrouw te zetten die je kaartje controleert! Hierna gezellig langs de rivier geflaneerd terug naar het Sheraton. Daar zagen we direct in de lobby Rosi en James. Even wat gedronken, want zo zijn de temperaturen, in de hal stonden van allerlei vruchten waters. Om 19.00 afgesproken om te gaan eten. Wauw, wat een suite ( gratis upgrade) enorm bed, prachtige badkamer en even een tv om te hore n hoe het is afgelopen met het referendum in Griekenland (grexit?). De avond was heel gezellig, we hadden ze 2 jaar niet ontmoet, maar het praat verder of je ze vorige week hebt gezien. De volgende ochtend afgesproken voor het ontbijt...