De toerist met het geld wint. - Reisverslag uit Grado, Italië van Michelle Burema - WaarBenJij.nu De toerist met het geld wint. - Reisverslag uit Grado, Italië van Michelle Burema - WaarBenJij.nu

De toerist met het geld wint.

Door: Michelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle

18 Juli 2015 | Italië, Grado

11 juli van Pesenthein naar grado, itl.
Heerlijke bruine ontbijt broodjes! Bijtijds reden we verder naar het zuiden. Prachtige wegenbouw op die lange pijlers boven het dal. We hadden natuurlijk een sticker gekocht voor de Oostenrijkse autobahnvoor 8 euro 50 bij de ANWB, maar moesten nogmaals 11 euro afrekenen voor de tunnels (route Tauerntunnel). Maar als je over de oude wegen in het dal moest rijden , kon je wel een hele dag uittrekken. In Italie gewoon betaalde autoweg, net zoals in Frankrijk. We reden door naar Belvedère, even zuid van Aquilea en noord van Grado. Gelukkig was de receptie de hele dag open en niet gesloten van 12-15 uur! We vonden een prachtig plekje onder de pijnbomen met uitzicht op het strand. We pakten de fietsen van de achterkant van de camper en fietsten 6 km naar Grado. Dit was vroeger een lief klein vissersplaatsje. Nu overspoelt door de toeristen die het geld binnen brengen. Geen Nederlanders, dus nergens een Telegraaf. Dat is gedeeltelijk ook goed nieuws... Het strand is een kleurrijk geheel van parasolletjes. Alles is ingesteld op de toerist: jachthaven, hoge appartementen gebouwen en winkels met onzin. Met deze temperatuur is een slaatje en bruisend water een feest! In een achteraf zeearm zagen we ook nog visserskotters. We fietsen terug over de lange dam door de lagune, die Grado met het vaste land verbind, deze keer met wind in de rug. Tijd voor het strand. Ik ben niet moeilijk met zwemwater mag friskoud zin en blaadjes en zeewier geen bezwaar. Dit water in de lagune echter was zeker 30 graden en omdat we benedenwinds zaten dreven er pollen ongestemde algen en andere rotzooi rond. Het was daarbij zo ontdiep dat je zeker 50 meter de zee in moest lopen en daar werd het nog niet schoner op. Ik besloot dus gewoon ond er de douche op het strand te gaan staan ter afkoeling. Je zult hier twee weken hebben geboekt! Bij het inchecken hadden we twee vouchers gekregen voor de wifi, echter toen we daar voor gingen zitten waren deze al verlopen. Dus weer geen bijschrijven van het dagboek.