Minder onder de indruk dan in 1994 - Reisverslag uit Pesenthein, Oostenrijk van Michelle Burema - WaarBenJij.nu Minder onder de indruk dan in 1994 - Reisverslag uit Pesenthein, Oostenrijk van Michelle Burema - WaarBenJij.nu

Minder onder de indruk dan in 1994

Door: Michelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle

18 Juli 2015 | Oostenrijk, Pesenthein

9 juli dag Praag
we ontbijten bij tijds en de kinderen van Rosie en James komen ook mee. Lisa is getrouwd met Mike en James is verloofd met Cindy. We beginnen met een stadswandeling naar de Jugendstil passage. Snel gevonden, erg groot, behalve 1 hal niet zoveel Jugendstil waar te nemen. Ook hier veel leegstand bin de winkels. We wandelen verder (op een gegeven ogenblik even in de regen) naar het museum van de stad Praag. Hier is de geschiedenis van hoe de stad is gesticht tot ongeveer 1650. Helaas houdt het daarna op. Vroeg bestond er al veel internationale handel. Eigen fabrikaat glaswerk en speciale sloten werden gesmeden hier en men deed aan zout winning, waar in het land werd niet duidelijk! Het museum is niet eindeloos groot, dus we stonden weer buiten toen het droog was. De stad is veel voller, toeristisch er en welvarender geworden. Niet schoner... ook is het wat van het oorspronkelijke kwijt. We lunchen in een tuin in de schaduw, maar vandaag is het met 22 graden niet zo warm. Na de lunch lopen we, op weg naar het hotel, nog langs een kerk, waar 7 strijders in 1944 zijn omgekomen. Zij hadden mee geholpen aan de moordaanslag op een hooggeplaatste Duitser. De Duitsers hebben als represaille eerst een klein dorp bijna uitgemoord. De 7 mannen, die in deze kerk waren gevlucht hebben hun eigen leven genomen nadat ze ontdekt waren. Een was al gewond geraakt toen ze ontdekt werden. Terug bij het hotel afscheid genomen van de hele familie Stark. Wij met onze tas weer in de metro en de bus naar het noorden, waar de camper keurig op ons stond te wachten. Deze nacht een enorm onweer en regenbui, die de temperatuur tot 12 graden deden dalen!
10 juli van Praag via Linz naar Millstattersee.
Gewekt door de wekker, begon de dag niet al te warm. Na een snel ontbijt begonnen we aan de opgave: Praag Linz. Hier is nog altijd geen snelweg. Wordt aangebouwd, maar nog geen stukken open. Eerst op aanwijzingen van de campeerbaas om de oost van Praag. Er komt een ringweg, maar alles zie je wel gebouwd worden (vorig jaar ook al) maar het gaat niet zo snel. Rond Praag lukte zonder problemen, door naar Linz. Gelukkig zitten de lange slierten met vrachtauto's van zuid naar noord, dus zover mogelijk kunnen wij ons eigen tempo aanhouden. Dit zit op zulke wegen tussen de 70 en 80 km p uur, dus volt niet erg. Ieder dorp heeft wel 1 stoplicht...
Afijn, Linz bereikt en toen besloten door te rijden via Salzburg naar de terassencamping in Pesenthein. Daar hebben we vorig jaar ook gestaan en is klein en fijn, zoals wij dat graag zien. Ook kun je heerlijk zwemmen in het meer. Het zuiden van Tjechie is weinig afwisselend, zodra je bij Oostenrijk de grens overkomt wordt het vriendelijker en glooiender.
Op de camping vinden we boven in een prachtige plek, die mooi uitzicht geeft over het meer. Het zwemwater is een beloning!